Helaas is hier geen snel antwoord op. Er zijn namelijk veel factoren die invloed hebben op de resultaten van je social media post. Zo verschilt het al wat voor type bericht je wilt gaan plaatsen en wat je ermee wilt bereiken.
Natuurlijk is de doelgroep waar je je op richt ook een grote factor van wanneer je het best kan posten. Het maakt ook uit of je jezelf op de B2B markt of de B2C markt richt.
Volgens onderzoek blijkt dat op Zaterdag en Zondag de meeste mensen betrokken zijn bij social media posts. Ook Donderdagen vallen goed in de smaak!
Voor de beste resultaten op Facebook kun je Donderdag om 20.00 het beste posten.
Voor Instagram op Woensdag of Donderdag rond 15.00 of 16.00.
Op LinkedIN is Woensdag tussen 10.00 en 12.00 de beste tijd om een bericht te plaatsen.
Beste tijd voor jouw bedrijf?
Om erachter te komen welke tijd voor jouw business het beste is zul je echt moeten experimenten. Je kan echter al wel wat tijden uitsluiten. Ga na wat je doelgroep is, en bedenk wat voor tijden of dagen deze het meest online zijn. Je kan ook slim inspelen op de pauzetijden van je volgers, de meeste mensen hebben tussen 12.00 en 13.00 pauze. Dit is dan vaak ook een goed moment om een leuke post te plaatsen.
Bekijk ook de geschiedenis van je bestaande posts en analyseer deze. Welke posts hadden de beste reacties en op welk tijdstip of dag was dit? Je kan vaak via de statistieken al zien welke dagen of tijden er het beste werd gescoord.

Beeld jezelf in in de volger
Door jezelf in de schoenen van de volger te plaatsen kan je ook al door logisch na te denken tijden uitsluiten. Stel het is vrijdagmiddag 16.00 dus bijna weekend. Hoef je geen educatieve post te plaatsen, mensen zijn dan namelijk met hun gedachten al veel te veel bezig met het weekend. En zullen zich dus niet gaan verdiepen in jouw post. Hetzelfde voor een Maandag ochtend, dan is de motivatie meestal wat minder en is een leerzame post geen goed idee.
Een social media post plaatsen op vrijdag kan wel iets later op de dag. Zo is de beste tijd om een social media post te doen op vrijdag avond 19.00. Dan zijn de meeste al thuis en zijn ze al klaar met eten. Waardoor de telefoon vaak tevoorschijn komt om even door social media te scrollen! De beste tijd dus voor jouw zakelijke social media post.
Afkijken bij de grotere bedrijven of marketeers is ook een goede tactiek. Deze bedrijven hebben hier veel kennis van en zullen zelf op de beste tijden posten, noteer dit en ga er zelf mee experimenteren! Meer weten over de beste tijd om te posten op social media? Neem contact op!
Betrokken of gezien
Bij het posten van je social media bericht wil je van te voren weten wat je doel er van is. Je hebt waarschijnlijk verschillende dingen die je wilt delen met de wereld. Zo kan dat gewoon een afbeelding zijn maar het kan ook zo maar zijn dat je een informatieve blog post wilt plaatsen op je social media account. Om het beste resultaat te halen wil je van te voren bedenken wat je wilt behalen met je post.
Wanneer je betrokkenheid wilt, en dit zal vaak zijn op je informatie bericht, want je wilt natuurlijk dat mensen deze lezen, delen en vrienden taggen. Dus wanneer je gaat voor meer betrokkenheid kan je beter posten van Dinsdag t/m Vrijdag tussen 09.00 – 18.00. Natuurlijk wil je sommige tijden binnen dit tijdsvak niet posten zoals je hierboven hebt gelezen.
Wanneer je hebt besloten dat het gewoon gaat om een foto of iets anders waar je niet perse veel betrokkenheid bij wilt dan kan je op andere dagen en tijden posten.
Zo is 05.00 op werkdagen een perfect tijd! Waarom? Mensen bekijken nadat ze wakker worden vrijwel gelijk hun telefoon en social media. Ze willen natuurlijk niks missen!
Of ze ook echt iets doen met de post op dat moment verschilt per persoon. Wat wel zeker is dat ze het zien, dus als je weer even je naam onder de aandacht wilt brengen is 05.00 een goede tijd om te posten op social media.
Uit eigen ervaring weet ik dat wanneer je vroeg post en dat de mensen het zien nadat ze wakker worden. Ze informatieve berichten 9 van de 10 keer niet lezen. Dus deze berichten zou ik bewaren voor andere momenten van de dag!
Maar nogmaals, dit verschilt per doelgroep en markt. Dus voor het beste resultaat moet je zelf experimenteren en bekijk de concurrent!
Hulp nodig met jouw social media?
Snap dat je hier zelf helemaal geen zin of tijd voor hebt! Het is dan ook best wat werk om je social media-up-to date te houden. Het lijkt best weinig werk maar stiekem kost het wat tijd en je kan het makkelijk vergeten. Wij herkennen dit soort problemen en willen dit voorkomen voor jouw business! Benieuwd wat wij voor jouw business willen betekenen? Bekijk deze pagina of neem contact op!