DOE DE GRATIS BUSINESS CHECK-UP

En til jouw business naar het volgende niveau

Sales Funnel

Wij kunnen maar niet genoeg benadrukken hoe belangrijk een sales funnel wel niet is als je meer leads en omzet wilt genereren. Een sales funnel is een uitstekende manier om nieuwe klanten te werven en te bepalen in welke fase toekomstige klanten op dit moment zijn. 
Vudos maakt regelmatig gebruik van Sales Funnels, niet alleen om voor ons nieuwe klanten te werven, maar wij doen dit ook voor onze klanten! Omdat wij hier al enige jaren ervaring mee hebben weten wij welke tactieken goed en minder goed werken! Benieuwd wat wij voor jouw business kunnen betekenen op het gebied van de Sales Funnel? Klik dan hier!

Er zijn meerdere vormen van een ”sales funnel” zo heb je verschillende funnels die er op lijken. De verschillende funnels die er zijn hebben vaak ook een ander doel en resultaat. Zo heb je de marketing Funnel, of de actie funnel. Het werkt echter nagenoeg hetzelfde maar de te meten resultaten verschillen. 

De Basis van een Sales Funnel

De naam Sales Funnel komt vanuit het Engels. Sales is vertaald naar verkopen, en Funnel is trechter. Nu denk je vast, waarom trechter? Als je kijkt naar de bovenstaande afbeelding, zie je dat een groot vlak steeds kleiner wordt, een soort trechter dus. Ieder vlak is een ”fase” waarin de potentiële klant verkeerd. Je kan het ook zien als een omgekeerde piramide. Het begrip sales funnel wordt in de verkoop en marketing veel gebruikt, zo kan je in kaart brengen welke fases er in het verkoopproces bestaan. 

Op het internet zijn talloze websites die informatie verstrekken over Sales Funnels, helaas is dit niet altijd correcte informatie. Iedere sales funnel verschilt ook per business, het is ook van uiterst belang dat de sales funnel correct aansluit met het verkoopproces. De sales funnel is ook erg handig om de accountmanagers en verkopers te begeleiden tijdens het verkoop proces. Om een zo goed mogelijke sales funnel te maken voor jouw business helpen wij van Vudos je graag! Twijfel dus niet en vraag ons voor hulp!

De reden van de trechter of omgekeerde piramide is vrij eenvoudig. Boven in de trechter worden veel LEADS geplaatst. En aan het eind komen de leads met het meeste potentie uit. Dit zijn vaak de leads die overgaan op aankoop en dus klant zijn geworden. In de loop van het verkoopproces en de sales funnel vallen dus leads af. Vandaar dat de onderkant van de funnel kleiner is. Maar deze leads die er aan de onderkant uit komen zijn wel veel waardevoller dan de leads die er boven in instromen. 

Het belang van de Sales Funnel

Met de sales funnel kan je potentiële klanten volgen in het verkoopproces en zien welke stappen nog nodig zijn om ze tot koop over te laten gaan. Door een goede sales funnel kan je ook de potentiële omzet voorspellen. Verkopers en accountmanagers kunnen via de sales funnel zien hoeveel en welke potentiële klanten aan het verkoopproces op dit moment deelnemen. De status van de potentiële klant wordt gedurende het hele verkoopproces gevolgd en bijgewerkt. 

Een sales funnel is erg belangrijk voor bedrijven die meer omzet willen genereren. Een sales funnel is namelijk een uitgebreid plan om meer leads te scoren en uiteindelijk meer klanten aan te trekken, wat tot resultaat heeft meer omzet! En wij hoeven jou natuurlijk niet uit te leggen waarom iemand meer omzet zou willen! 

Wanneer je jouw bedrijf wilt laten groeien is het van groot belang gebruik te maken van een sales funnel. Dit werkt effectief en efficiënt, ook heb je gelijk een overzicht van welke lead zich in welke fase van de sales funnel zich bevindt. 

Sales Funnel

Fases

De sales funnel bestaat uit verschillende fases. Hierboven zie je een afbeelding met de verschillende fases die wij hier in onderscheiden. Ook leggen wij de verschillende fases hieronder per stuk nog even uit. Zoals je bovenaan ziet zijn er veel leads die instromen, en onder zie je dat er in verhouding relatief weinig klanten zijn die over blijven. Maar deze klanten die overblijven zijn wel veel waardevoller dan de leads die boven in instromen. En ze zijn beide onmisbaar voor het genereren van meer omzet.

Wat we er nog wel bij moeten vermelden is dat dit de sales funnel is hoe wij hem gebruiken. Er zijn verschillende vormen van sales funnels, sommige zijn korter maar er zijn er ook genoeg die uitgebreider zijn. De lengte dat een lead een klant wordt verschilt natuurlijk per lead. De lengte van de funnel maakt niet uit hoe lang een lead er over doet om klant te worden. Het geeft alleen aan hoeveel fases er zijn in jouw funnel en in welke fase een potentiële klant op dat moment zit.  

Wij onderscheiden de volgende fases:

  • Suspects
  • Leads
  • Prospects
  • Klanten

Suspects

Een suspect is een bedrijf of persoon waarvan je het vermoeden hebt dat deze behoort tot de doelgroep waar jij je op richt, en dus dat dit ooit een klant kan worden. En dus dat dit bedrijf behoefte heeft of kan hebben aan het product wat jij op de markt brengt. Het woord ”suspect” komt uit het Engels, en hiermee wordt ”verdachte” bedoeld. Wat we weer terug kunnen zien aan de fase van de sales funnel. Je verdenkt het bedrijf of de persoon om een potentiële klant te worden, je weet het alleen nog niet zeker. Om hier zekerder van te worden heb je meer informatie nodig van en over het bedrijf. Wanneer de suspect voldoet aan bepaalde kenmerken of eisen en er is al laagdrempelig contact geweest verandert deze in een lead.   

Lead

Een lead is een bedrijf dat al interesse heeft getoond, bijvoorbeeld tijdens het aanvragen van meer informatie over het product of de dienst. Dit kan ook een inschrijving zijn voor een nieuwsbrief of contact met de verkoper. Wanneer een bedrijf wordt gezien als een lead wordt deze ook gezien als een potentiële klant. Een lead is bekend met jouw bedrijf en heeft in de meeste gevallen al contactinformatie gedeeld. 
De kans is bij een lead erg groot dat deze ook contact heeft met een concurrerend bedrijf. 

Prospects

Een lead veranderd in een prospect wanneer er regelmatig contact is geweest. 
Een goede techniek om een lead eerder tot prospect te maken is door gratis content of waarde toe te sturen of juist de lead bewust maken van een aanbieding of goede deal. 
Binnen het kopje prospects onderscheiden wij 2 verschillende soorten prospects. Sommige bedrijven hebben meerdere varianten maar wij doen het met de volgende varianten: Prospects en Hot prospects.
De kans dat een prospect voor de concurrent kiest is al kleiner maar nog steeds aanwezig. Je weet dat een prospect geïnteresseerd is in jouw product of dienst en door het regelmatig contact is de prospect niet ver van een aankoop verwijderd.     
Een hot prospect is een prospect waarvan het al zo goed als zeker is dat het een aankoop zal doen. Echter is er nog geen akkoord en/of nog niks ondertekend. 

Klanten

Tot slot wordt een prospect een klant wanneer de hot prospect een aankoop heeft gedaan. Het is de kunst voor het verkopende bedrijf om bestaande klanten te behouden. Omdat bestaande klanten al de sales funnel doorlopen hebben en dus herhaal aankopen kunnen doen. Het is dus belangrijk om een bestaande klant net zo veel aandacht te geven als bij suspects, leads, prospects en hot prospects. 
Bij een bestaande klant hoef je vaak minder moeite te doen voor de herhaal aankoop omdat de keuze al op jouw bedrijf gevallen is, en bij tevredenheid zullen ze terugkeren. 

Hulp bij het maken van een sales funnel?

Je kan een sales funnel zo uitgebreid maken als je zelf wilt, of het handig en effectief is verschilt. Nu snappen wij van Vudos dat het maken van een sales funnel en het opvolgen van leads niet voor iedereen is weggelegd. Dat is helemaal niet erg, maar het zou zonde zijn als er niet goed met de leads wordt omgegaan. Om te voorkomen dat jouw leads naar de concurrent gaan, willen wij jou graag helpen met de leads correct opvolgen. 
Laat ons je helpen voor de beste resultaten!

Ondernemers denken altijd zelf alles beter te kunnen, dit is een grote fout de waarheid is dat er iemand anders altijd ergens beter in is dan jij!